top of page
Search

Πρακτικά 25-6-2020

Updated: Jun 26, 2020

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ |Θ΄ ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗ ΙΗ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΞΖ΄

Αθήνα, σήμερα στις 25 Ιουνίου 2020, ημέρα Πέμπτη και ώρα 10.07΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Β΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χαράλαμπος Αθανασίου): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.

Εισερχόμαστε στην ημερήσια διάταξη της


ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Μόνη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων, των τροπολογιών και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Ενιαίο Κείμενο Δικονομίας για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο για τον προσυμβατικό έλεγχο, τροποποιήσεις στον Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης».

Η Διάσκεψη των Προέδρων αποφάσισε στη συνεδρίαση της 19ης Ιουνίου 2020 τη συζήτηση του νομοσχεδίου σε δύο συνεδριάσεις. Στη σημερινή συνεδρίαση θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο επί της αρχής. Στη συνεδρίαση της 29ης Ιουνίου 2020 θα συζητηθούν και θα ψηφιστούν τα άρθρα του νομοσχεδίου ως μία ενότητα, οι τροπολογίες, καθώς και το σύνολο του νομοσχεδίου.

Στη σημερινή συζήτηση θα τοποθετηθούν οι εισηγητές και οι ειδικοί αγορητές επί δεκαπέντε λεπτά, οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι επί δώδεκα λεπτά, οι ομιλητές του καταλόγου επί επτά λεπτά και ο αρμόδιος Υπουργός επί δεκαοκτώ λεπτά, σύμφωνα με τα άρθρα 64, 96 και 97 του Κανονισμού της Βουλής.

Συνεπώς, προτείνω τα κόμματα να εκπροσωπηθούν κατ’ αναλογία της κοινοβουλευτικής τους δύναμης μ’ έναν κύκλο 41 ομιλητών ως εξής: Είκοσι δύο ομιλητές από τη Νέα Δημοκρατία, 12 ομιλητές από τον ΣΥΡΙΖΑ, 3 ομιλητές από το Κίνημα Αλλαγής, 2 ομιλητές από το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας και από 1 ομιλητής από την Ελληνική Λύση και το ΜέΡΑ25 αντίστοιχα. Ο χρόνος ομιλίας θα είναι επτά λεπτά.


[...]


ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΤΡΩΝΙΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι γνωστό ότι μαζί με τον Άρειο Πάγο και το Συμβούλιο της Επικρατείας το Ελεγκτικό Συνέδριο αποτελεί ένα από τα τρία ανώτατα δικαστήρια της χώρας, ελέγχει τις δαπάνες του δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εξετάζει δε συνταξιοδοτικές και καταλογιστικές διαφορές.


Έχω υπηρετήσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση ως δήμαρχος αρκετά χρόνια και μπορώ να σας μεταφέρω την εμπειρία μου από τη σχέση που είχαν οι δήμοι με τους τοπικούς κυρίως εκπροσώπους του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αλλά και με το κεντρικό Ελεγκτικό Συνέδριο.

Εν παρόδω, επιτρέψτε μου να τονίσω και να ξεκαθαρίσω ότι ο κάθε δήμαρχος με τις υπηρεσίες του αισθάνεται ασφαλής με τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, γιατί όταν διαχειρίζεσαι χρήματα και έργα, πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού σου έχεις ένα φόβο εμπλοκής σου σε θέματα κακοδιαχείρισης. Συγχρόνως, όμως, επιθυμείς να προάγεται γρήγορα το έργο, γιατί τελικά από αυτό κρίνεσαι.


Είναι γεγονός, λοιπόν, ότι ο ρόλος των τοπικών επιτρόπων του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην πλειοψηφία τους ήταν μάλλον εποικοδομητικός με δύο, όμως, χαρακτηριστικά προβλήματα: Πρώτον, αυτό της καθυστέρησης των ελέγχων λόγω έλλειψης προσωπικού και μεγάλου φόρτου και, δεύτερον, το πρόβλημα της πολυνομίας και της ασάφειας αφού σε περίπτωση διαφωνίας σε κάποιο θέμα, δεν υπήρχε ενιαία αντιμετώπιση από όλα τα περιφερειακά τμήματα του Ελεγκτικού Συνεδρίου ανά την Ελλάδα. Κάθε ένα έδινε τη δική του ερμηνεία στον νόμο, με αποτέλεσμα πολλά σημαντικά αναπτυξιακά θέματα να παραπέμπονται και, μάλιστα, μετά από καιρό στα τμήματα και στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου και έτσι να επιβαρύνονται με μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις πολύ σημαντικά έργα.

Τι χρειαζόμαστε, λοιπόν, σήμερα;


Απαντώ: Χρειάζεται όλη η νομολογία να ενοποιηθεί και να κωδικοποιηθεί και όλες οι υπηρεσίες του Ελεγκτικού Συνεδρίου να δίνουν τις ίδιες απαντήσεις και γρήγορα.


Το πετυχαίνει αυτό το παρόν νομοσχέδιο; Απαντώ και πάλι: Ναι, σε μεγάλο βαθμό, γιατί με δυο λόγια κωδικοποιεί λειτουργίες της Δικαιοσύνης, διασφαλίζει τη διαφάνεια, τον πραγματικό έλεγχο και, τελικά, την επιτάχυνση των διαδικασιών.

Για να δούμε πώς επιτυγχάνεται αυτό. Στις διατάξεις του πρώτου τμήματος επιχειρείται ενοποίηση και επικαιροποίηση μιας δικονομίας κατασπαρμένης σε πολλαπλά νομοθετήματα, όπως στο Προεδρικό Διάταγμα 1225/81 του κώδικα νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο που κυρώθηκε με το πρώτο άρθρο του ν. 4129/2013, αλλά και μιας δικονομίας ελλιπούς με αποτέλεσμα να γίνεται παραπομπή αρχικά στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και από το 2006 και μετά στον Κώδικα της Διοικητικής Δικονομίας.


Κάποια, βέβαια, πράγματα έχουν βελτιωθεί. Δεν είναι, όμως, αρκετά. Έτσι στο πρώτο τμήμα της πρώτης ενότητας του νομοσχεδίου θεσπίζεται ενιαίο κείμενο δικονομίας για το Ελεγκτικό Συνέδριο καλύπτοντας ένα σημαντικό κενό με διατάξεις που έχουν ως στόχο να απλοποιήσουν τη διαδικασία ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την κατάργηση πολύπλοκων θεσμών που δυσχεραίνουν την πρόσβαση σε αυτό.


Οι διατάξεις της πρώτης ενότητας στο σύνολό τους με την επιτάχυνση που αναμένεται να έχουν στις διαδικασίες του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα συμβάλλουν έμμεσα και στην εθνική οικονομία εξαιτίας της φύσης αυτού του Ελεγκτικού Συνεδρίου, στο οποίο γίνεται, ως γνωστόν, ο προσυμβατικός έλεγχος των συμβάσεων μεγάλων δημόσιων έργων.

Στο δεύτερο τμήμα του νομοσχεδίου θεσπίζεται ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο για τον προσυμβατικό έλεγχο. Πρόκειται, βέβαια, για μικρής έκτασης κωδικοποίηση, όμως, των ισχυουσών ρυθμίσεων που θεσπίστηκαν μέχρι σήμερα περιστασιακά και χωρίς συνοχή η μία με την άλλη, ώστε να καταστούν φιλικές στον χρήστη τους και να αρθούν οι μεταξύ τους αντιφάσεις.


Τώρα οι διατάξεις του δεύτερου τμήματος του νομοσχεδίου είναι αναγκαίες για τον εξορθολογισμό των ορίων υπαγωγής στον προσυμβατικό έλεγχο, ενώ απλοποιούνται οι διέπουσες τη διεξαγωγή του ελέγχου αυτού διατάξεις, ώστε να καθίστανται εύχρηστες για τις αναθέτουσες αρχές και τους ενδιαφερόμενους, βέβαια, εισάγοντας συγχρόνως καινοτομίες, όπως η δυνατότητα του δικαστηρίου να προσφεύγει στη συνδρομή ειδικών για τη διευκρίνιση των συχνά περίπλοκων ζητημάτων τεχνικής φύσεως που ανακύπτουν κατά τον έλεγχο και την ανάθεση της εκδίκασης μιας υπόθεσης.


Τέλος, θα αναφερθώ στα τρία ειδικά τμήματα που δημιουργούνται, πρώτο αυτό των Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, δεύτερο αυτό της Ενέργειας και τρίτο των Προσωπικών Δεδομένων, η ίδρυση των οποίων αποτέλεσε και σύσταση των ευρωπαϊκών θεσμών, οι οποίοι θεσμοί πιστεύουν ότι με την ίδρυσή τους και τη θεσμοθέτησή τους θα προσδώσουν αξιοπιστία στο ελληνικό δικαστικό σύστημα, αφού ουσιαστικά με τη λειτουργία τους θα συμβάλλουν στην επιτάχυνση των διαδικασιών, στην αναβάθμιση της ελληνικής Δικαιοσύνης και τελικά στην ανάπτυξη, γιατί -κακά τα ψέματα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι- οι επενδυτές το πρώτο πράγμα που θέλουν να γνωρίζουν είναι αν στη χώρα που θα επενδύσουν υπάρχει αξιόπιστο και γρήγορο σύστημα απονομής της Δικαιοσύνης.


Κλείνοντας θα επισημάνω το εξής: Παρακολούθησα κατά τις συνεδριάσεις μας στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης και Δικαιοσύνης, αλλά και σήμερα στις προηγούμενες ομιλίες τις ευαισθησίες πολλών συναδέλφων, σε ό,τι αφορά το ύψος των δημοσίων συμβάσεων από το ΕΣΠΑ, οι οποίες θα πρέπει να ελέγχονται με προσυμβατικό έλεγχο.

Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, όποιος από τους συναδέλφους έχει ασκήσει διοίκηση πιστεύω ότι θα συμφωνήσει μαζί μου ότι πάντα, παράλληλα με τη διαφάνεια και τη νομιμότητα, θα πρέπει να δίνουμε την αξία που πρέπει και στον παράγοντα αποτελεσματικότητα. Κατεβάζοντας συνεχώς τα χρηματικά όρια ελέγχου γινόμαστε βέβαια αρεστοί, αφού αυξάνουμε τους ελέγχους, αλλά συγχρόνως ωθούμε το σύστημα σε τέλμα.


Πιστεύω, λοιπόν, ότι όσο και αν βελτιώσουμε μέσα από το νομοσχέδιο τη λειτουργία του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αν τελικά κατεβάσουμε το όριο ελέγχου από τα 10.000.000 στα 5.000.000 ευρώ, θα υπερδιπλασιάσουμε τον φόρτο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και θα έχουμε κάνει τελικά –επιτρέψτε μου να το πω- μία τρύπα στο νερό, σε σχέση με τον στόχο.

Ποιος είναι ο στόχος; Είναι η αναβάθμισή του, αλλά και η επιτάχυνση της λειτουργίας του, σε σχέση βέβαια πάντα με την ανάπτυξη της χώρας μας. Και φοβάμαι ότι θα ζήσουμε μια ακόμα περίοδο τελμάτωσης θεμάτων που σχετίζονται άμεσα με την απορρόφηση ευρωπαϊκών πόρων για έργα και για δράσεις που είναι εργαλεία για την εθνική ανάπτυξη.


Με αυτές τις σκέψεις ,που βασίστηκαν εν πολλοίς στην αυτοδιοικητική μου εμπειρία, είμαι βέβαιος ότι το νομοσχέδιο αυτό κάνει σημαντικά βήματα στην κωδικοποίηση και την επιτάχυνση απονομής Δικαιοσύνης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και πιστεύω ότι θα πρέπει να τύχει της στήριξης όλων των πτερύγων της Βουλής.

Σας ευχαριστώ.


Πηγή: Από τα πρακτικά της Βουλής.

28 views0 comments
bottom of page